Home / WSZYSTKIE ARTYKUŁY / ARCHIWALNE / PRZYJAZNE POZYCJE LUDZKIEGO CIAŁA – Jak funkcjonować zdrowo i jak najdłużej? Jak nie czuć bólu w kościach i stawach?

PRZYJAZNE POZYCJE LUDZKIEGO CIAŁA – Jak funkcjonować zdrowo i jak najdłużej? Jak nie czuć bólu w kościach i stawach?

przyjazne pozycje ludzkiego ciała

 

Każdy ruch, jaki wykonujesz ma znaczenie i nie jest on tak całkiem obojętny do dalszego, jak najdłuższego i zdrowego twojego funkcjonowania. Popsute części ciała nie wymienisz na nowe tak jak w aucie, jakimkolwiek urządzeniu. Twój organizm to nie tylko woda, krew, to prawie pół tysiąca mięśni, to 206 kości u dorosłego człowieka i 9 stawów, o których musisz pamiętać, o które musisz zadbać, aby ich nie osłabiać, aby nie potrzebnie ich nie obciążać.

      Oto kilka zwykłych, prostych, przyjaznych pozycji dla ciała, aby funkcjonować jak najdłużej nie czując bólu w kościach i stawach.

      1.   Noszenie brzucha.

       Tak celowo śmiesznie to nazwałam, bo jak się okazuje brzuch też powinno się odpowiednio umieć nosić, tym bardziej, jeśli jest duży i obciąża ciało przechylając w jedną stronę. Należy przede wszystkim w tym przypadku pamiętać o zachowaniu równowagi ciała, by nadmiernie nie obciążać kręgosłup.

     

      2.   Jedzenie i my.

       Jako dziecko uczono mnie, że należy pochylać się nad talerzem, w ten sposób jemy z reguły zupę, bo boimy się pochlapać, okazuje się, że jest to niezdrowa pozycja dla naszych pleców i szyi, by nie czuć bólu w tych miejscach, to talerz ma być przysunięty do buzi a nie my do niego.

       3.  Praca, komputer i my.

       Ta zasada ma się tak samo jak zasada z talerzem, nie nachylamy się nad nim, dodatkowo klawiatura musi być vis-à-vis, nie z boku czy jeszcze gdzie indziej, bo to skręca naszą szyję, trzymanie jej długo w takim położeniu powoduje ból mięśni szyi.

      Ponieważ natura nie przystosowała naszego kręgosłupa, mięśni, wiązadeł do tak długiego przebywania w pozycji siedzącej, ciało nasze musi, co jakiś czas się poruszać, powyginać, należy pamiętać o ruszaniu barkami, kręceniu nimi, podnoszeniu rąk do góry tak, aby wyprostować stawy, to samo nogi, przy biurku, komputerze siedzimy z położonymi w całości do łokcia przedramionami, zmniejsza to obciążenie kręgosłupa i barków, stopy winny swobodnie leżeć na podłodze, brak ruchu nadgarstków powoduje zaburzenia krążenia, więc ważnie jest, aby się, co jakiś czas naprawdę ruszać, wyginać. Zawsze należy siedzieć tak, aby plecy, zwłaszcza w części lędźwiowej dokładnie przylegały do oparcia, uda powinny być ustawione równolegle do podłogi.

      4.  Odpoczynek stojąc.

       Wiele osób ma pracę stojącą, prowadzi konferencje, wiele godzin stoi w jednym miejscu, odpoczywamy w tej pozycji z reguły trzymając się zasady „spocznij”, wtedy nasza noga jest lekko zgięta i stoi przy drugiej, to nie jest zdrowa pozycja, nasze ciało jest wygięte w jedną stronę, powinniśmy stać tak, aby tułów był środkiem a nogi jedna stała przed nami a druga za tułowiem.

      5.  Torebki i my.

       Często nosimy takie, które trzymamy albo w jednej dłoni albo wiszą na jednym z ramieni, jeśli narzekamy na bóle pleców musimy nosić je jak listonosz przewieszone na krzyż, wtedy będzie zdrowo.

    

      6.  Noszenie zakupów.  

       Ta sama zasada, co przy torebkach, tu należy obciążenie rozłożyć równomiernie na dwie ręce i trzymać torby wzdłuż ramion, nie przed, nie z tyłu.

      7.  Zakładanie i zdejmowanie butów.

             To nie żadna wygoda, to nie śmieszność, buty przy bólach pleców winno się zakładać w ten sposób, stawiając nogę na krześle. Obciążenie pleców jest wtedy minimalne, czasem zdarza się tak, że gdy się zginamy zbyt porywnie, to nie możemy się z powrotem odchylić, bo cos tam pstryknęło w plecach, nie musimy mieć 70 lat, aby tak się stało, o plecy należy dbać, bo to najważniejsza część naszego ciała.

     

      8.  Spanie w łóżku.

 Niby banalne, już samo leżenie i odpoczywanie powinno być przyjemne, lecz nie dla każdego, przy bólach pleców. W tym przypadku żadne leżenie na plecach ani na brzuchu nie jest dobre, nie łagodzi bólu, w takich przypadkach należy leżeć jak embrion, to ułożenie przynosi ulgę i jest przyjemne. Dodatkowo należy pamiętać, aby rano przed wstaniem z łóżka porozciągać się, nie wstawać od razu przed wykonaniem tych kilku zwykłych ale jakże bardzo potrzebnych dla organizmu czynności.

  Ciekawostki:

          1.)   Ze statystyk wynika, że 70 % osób pracujących zawodowo wykonuje swoją pracę na siedząco.

       2.)   Tylko 1% pracowników biurowych pracuje przy stanowiskach, które spełniają wszystkie wymogi ergonomicznego stanowiska pracy. (Głównym celem ergonomii jest polepszanie warunków pracy człowieka, nie tylko fizycznie, ale i psychicznie, dostosowanie ich w trzech głównych aspektach: do możliwości pracownika, do otoczenia i danej pracy oraz jego edukacji obejmującej specyfikę stanowiska).

          3.)   Tylko 42% stanowisk spełnia te wymogi częściowo, 57% nie spełnia ich wszystkich.

          4.)   Około 20% pracujących na siedząco odczuwa mrowienie w stopach, drętwienie łydek, opuchliznę nóg.

           5.)   55% uskarża się na bóle pleców i karku.

           6.)   Co piąty pracownik ma problemy z nadgarstkami.

 Era mechaniczna, era elektroniki, Internetu uczy nasze ciała bezczynności, nasze plecy, stawy są coraz to słabsze, dlatego ruszajmy się, ale mądrze!

 Do ćwiczeń na bolące plecy rewelacyjna jest duża piłka.

  ćwiczenia z dużą piłką w domu

POKREWNY ARTYKUŁ:  ZDROWE PLECY I PŁASKI BRZUCH – DOMOWA REHABILITACJA NA DUŻEJ PIŁCE MIN 65 CM.

8 comments

  1. Excellent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you’re just too wonderful.
    I really like what you have acquired here, certainly like what you are
    saying and the way in which you say it. You make
    it entertaining and you still take care of to keep it smart.
    I cant wait to read much more from you. This is actually a tremendous web site.

  2. Teraz mam wyrzuty sumienia, gdy pomyślę sobie, w jaki sposób siedzę przed komputerem… Wyginając się na wszystkie strony. Gdy od długiego spędzania czasu przed komputerem, zaczęły mnie boleć plecy, tak się przeraziłam, że od tego czasu co jakiś czas wstaję i chociażby spaceruję po domu.
    Ale jest też plus – ja zakupy zawsze rozkładam na dwie ręce, a i zdarza mi się nosić torbę przewieszoną jak listonosz ;)

    • A ja Saro zawsze nosiłam zakupy w lewej ręce, zawsze tam nosiłam najwięcej a dziś mam popękane ścięgna i nic w tę rękę nie wezmę, bo boli jak cholera, zaczęłam nosić na zakupy takie torby, które mają długie rączki, wtedy zakładam na ramie, ale nie mam takiej torby na zakupy, aby nosić jak listonosz, a to było by najlepsze… Pozdrawiam serdecznie

  3. Bardzo dobre rady. Mnie ruch uratował od operacji….. Pozdrawiam Mino :)

    • Niestety Tereso coraz mniej się ruszamy, to taka epoka, era komputerów i mechanicznych rzeczy… trzeba się poruszać koniecznie, ale ważne jest też jak to robimy, odkurzanie pokoju nie jest dobrym ruchem, bo nasilony jest kręgosłup, trzeba pilnować tego aby nie wykonywać zbyt długo różnych czynności w zgiętej pozycji…. pozdrawiam serdecznie

  4. Znakomite rady, wystarczy się do nich zastosować. To naprawdę pomaga!
    Pozdrawiam bardzo cieplutko:-)

  5. Ja siedzę osiem godzin w pracy i do tego siedzę czytając mnóstwo książek, więc powoli zaczynam odczuwać skutki takiego trybu życia. Dobrze, że chociaż nie mam brzucha, więc ten problem odpada. Ciekawe rady, która sobie zapisałam :)

  6. Najtrudniej zachować mi właściwą pozycję przy komputerze. Wówczas człowiek całkiem się zapomina bo pochłania go świat wirtualny

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>